Webhejs...

"Jeg har en plan" .. "Skidegodt, Egon"

Plan

Hvad

Hvis det er din egen hjemmeside du skal producere, har du sikkert mange forskellige ting som du gerne vil fortælle de besøgende, alt, lige fra din gåtur til Gilleleje, over opbygningen af sommerhusets økologiske tørkloset, til ……
Ganske som tusindvis af andre på Internettet, og det er helt i orden. Du skal bare ikke forvente et hav af besøgende på din hjemmeside.
Hvis du vil have mange besøgende, så vælg et emne som du går i dybden med. Et emne som du ikke kun behandler overfladisk, men som gør din hjemmeside til en resurse.

Hvis det derimod er en kunde du producerer et web-sted for, kræver det lidt mere planlægning at forberede og planlægge præsentationen på nettet.

Hvem

At vide hvem der skal besøge hjemmesiden er nok det vigtigste i processen med planlægningen af hjemmesiden. Det kan ikke nytte noget at hjemmeside-ejeren selv synes at siderne er det 8. vidunder, hvis de mennesker som web-stedet henvender sig til ikke kan bruge det, eller synes at det er grimt.

Hvordan

Når du så selv, eller i samarbejde med din kunde, har specificeret målgruppen, eller målgrupperne, er tiden kommet til at lægge en endelig strategi for hvordan budskabet skal præsenteres og hvor meget der skal præsenteres på Internettet og hvor meget der skal præsenteres med andre medier.
Endelig skal du, sammen med kunden have opsat den overordnede tidshorisont samt fordelt ansvarsområder og bestemt fremtid for web-stedet.

Funktioner

Hvilke funktioner skal der være på hjemmesiden? Skal brugeren have mulighed for direkte køb gennem siden? Skal brugeren kunne rekvirere brochurer? Skal siderne henvise til andre medier? Skal brugeren have muligheden for at kontakte bestemte personer i firmaet? Osv.
Fastsæt alle de tekniske funktioner siderne skal indeholde. Brug evt. emner fra den indledende brainstorm, som du læste om under punktet »Ide«.

Andre medier

En hjemmeside kan og må ikke stå alene. (Hvis du skal leve af den).
Din succes med Internettet som medie er meget afhængig af at du vælger den rigtige kombination af markedsføring.
Så det er nu at du, og din kunde sammen skal sætte planen for hvordan hjemmesiden bliver en fornuftig medspiller i kundens samlede markedsføring.

Beslutningen om medieplanen sker ofte i samme proces som gennemgangen af hjemmesidernes funktionalitet.
For at kundens samlede profil kan fungere som en enhed, bør I minimum behandle følgende spørgsmål.

Derefter drejer det sig om at få de medier, kunden benytter sig af, til at spille sammen om selve introduktionen og den fortsatte markedsføring af web-stedet.

Opfølgning/vedligehold

Det værste der kan ske for en hjemmeside er at den bliver en statisk brochure på Internettet. Hvis hjemmesiden bliver det, vil antallet af besøgende stille og roligt nærme sig nul.
Derfor er det også vigtigt at få lagt en fornuftig strategi for opdateringer og fornyelse af hjemmesiderne.
Som web-designer vil det ofte være en god ide at tilbyde kunden en »service-pakke« som bl.a. indeholder et årligt, eller halvårligt check af sidernes fortsatte aktualitet.
Da Internettet er et medie i konstant bevægelse og udvikling, vil en fornyelse af designet hvert år ikke være for meget.

Enkel Top Bred Grå Sort Hvid Kort Rød Streg Kasse
Sigt på design Find dine farver Husk blomsterne Og så... laves det